مرکز مطالعات جامعه و امنیت

مرکز مطالعات جامعه و امنیت

فرهنگ توصیفی اصطلاحات امنیت

نهمین اثر گروه پژوهشی جامعه و امنیت با نام «فرهنگ توصیفی اصطلاحات امنیت» به بازار نشر ارائه شد.

این کتاب حاصل اجرای طرح تحقیقاتی با عنوان «فرهنگ توصیفی اصطلاحات امنیت است که توسط آقای فرزاد پورسعید انجام و به اتمام رسیده است.

لازم به ذکر است که تمامی کتابهای ارائه‌شده گروه تاکنون، نتایج تحقیق فاز اول منظومة تحقیقاتی طرح جامع مطالعات امنیت اجتماعی است که در سال 90 به پایان رسید و حاصل آن تاکنون ارائه 9 کتاب بوده است که خود این کتابها براساس تحقیقات انجام‌شده در گروه ارائه شده‌اند.

 

مروری بر کتاب

برداشت پژوهشگران و کارشناسان از اصطلاحات و مفاهیم مرتبط به موضوعات متفاوت است، در نتیجه بر اساس این برداشت‌های مختلف، از مفهومی واحد، تعریف‌های متعددی ارائه و بر آن اساس، پیرامون آنها تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و اقدامات گوناگونی انجام می‌دهند، بنابراین اولین اقدام ضروری برای گام نهادن در عرصه بررسی و تحقیق هر موضوع گسترده، تعیین و تعریف مستند اصطلاحات و  مفاهیم مرتبط است.

یکی از مهمترین خلاءها در مطالعات امنیتی در جمهوری اسلامی ایران، نبود فرهنگ‌های توصیفی و یا دانشنامه‌ها و دایرةالمعارف‌های تخصصی در این حوزه است. این خلاء یکی از عللی است که باعث شده است خود مفهوم امنیت و مطالعات امنیتی در ایران، مفهومی توسعه‌نیافته و غیربومی باشد.

مطابق تعریف متولیان پروژة حاضر که در قالب کتاب تقدیم خوانندگان می‌شود، فرهنگ توصیفی، به‌‌نوعی در میانة فرهنگ لغت و دانشنامه قرار می‏گیرد. فرهنگ لغت، معادل واژگانی و مترادف لغات را پوشش می‏دهد، اما دائره‌المعارف یا دانشنامه، شامل مقالاتی است که برای مداخل مشخص و تخصصی نوشته می‏شود. فرهنگ توصیفی، ضمن آنکه از سبک و سیاق دانشنامه پیروی می‏کند، اما درمجموع، خلاصه‏تر از آن است و برخی از انواع مدخل‏ها، همچون نام اشخاص صاحب‌نظر و اماکن مرتبط را پوشش نمی‏دهد. در حوزة اصطلاحات امنیتی، هرچند برخی فرهنگ لغات تخصصی وجود دارد، اما تاکنون دانشنامه و فرهنگ توصیفی در این سطح و به زبان فارسی به‌ چاپ نرسیده است.

بر این اساس، تدوین و نشر «فرهنگ توصیفی اصطلاحات امنیت» یکی از بسترهایی است که می‌تواند موجبات و مقدمات این مهم را فراهم کند و مجموعة حاضر نیز در همین چهارچوب تنظیم شده است.

تهیه و تنظیم: زهرا نوایی لواسانی

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

کتاب های منتشر شده گروه