مرکز مطالعات جامعه و امنیت

مرکز مطالعات جامعه و امنیت

امنیت اجتماعی شده در سیره نبوی (ص)

امنیت اجتماعی شده در سیره نبوی (ص)

کتاب «امنیت اجتماعی‌شده در سیره نبوی» از جمله نتایج طرح‌های منظومه تحقیقاتی فاز اول طرح کلان ملی مطالعات امنیت اجتماعی است که در مرکز مطالعات جامعه و امنیت و در جهت تکمیل مطالعات نظری امنیت اجتماعی طراحی و اجرای آن در نیمه اول سال ۱۳۹۴ خاتمه یافت. این طرح با عنوان کامل «امنیت اجتماعی‌شده در اسلام با تاکید بر سیره نبوی (ص)» اجرا شده است. هدف اصلی این اثر «استنباط و ارائه اصول نظری و علمی حاکم بر سیره پیامبر گرامی اسلام در موضوع امنیت اجتماعی‌شده و اهداف فرعی آن عبارتند از: الف. شناخت و ارائه اصول و مبانی امنیت اجتماعی‌شده در چهارچوب زمانی و مکانی پیامبر گرامی اسلام. ب. شناسایی موانع پیش روی نبی مکرم اسلام در راستای پیاده‌سازی اصول امنیت اجتماعی در آن دوران ج. تبیین راهبردها و سیاستهای انتخابی پیامبر گرامی اسلام در جهت صیانت و تقویت امنیت اجتماعی‌شده در شرایط تاریخی خود.

در این کتاب با رویکرد معناگرایانه به تحلیل سیره نبی مکرم اسلام پرداخته شده است؛ رویکردی که در مقابل رویکرد تاریخی به سیره قرار دارد. در رویکرد تاریخی، سیره را به‌مثابه یک مصداق تاریخی دانسته و بعضاً در توانایی تعمیم آن تشکیک وجود دارد اما در رویکرد معناگرایانه گفتار و رفتار معصومین حاوی معانی و مضامین متعالی است که خداوند با نظر به دو مقوله عصمت و علم لدنی به حضرات عنایت فرموده است. بنابراین از اعتبار شرعی و جوهری و فراتاریخی برخوردار بوده و می‌توان از آن الگوهای کلان ساخت. بنابراین کتاب حاضر تلاشی است به منظور استخراج یک چهارچوب مفهومی از سیره نبوی و در راستای حفظ و ارتقاء امنیت اجتماعی‌شده در تاریخ اسلامی.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

کتاب های منتشر شده گروه