مرکز مطالعات جامعه و امنیت

مرکز مطالعات جامعه و امنیت

اجرای طرح تحقیقاتی «بررسی فرصتها وتهدیدات شبکه‌های اجتماعی مجازی و تاثیر آن بر امنیت اجتماعی و ارایه راهبردها»

«بررسی فرصتها وتهدیدات شبکه‌های اجتماعی مجازی و تاثیر آن بر امنیت اجتماعی و ارائة راهبردها» عنوان طرح دیگری است که پس از تصویب در شورای علمی گروه، با مدیریت جناب آقای محمدعلی مینایی، در شورای پژوهشی پژوهشگاه نیز به تصویب رسید و هم اکنون مراحل اولیه تحقیق را می‌گذراند.

این طرح نیز یکی از 11 پروژه تحقیقاتی است که در «طرح کلان ملی مطالعات امنیت اجتماعی» در گروه پژوهشی جامعه و امنیت در حال اجرا است.

 

مروری بر طرح تحقیقاتی

انقلاب نوینی که حول محور فن‌آوری‌های اطلاعاتی نظیر اینترنت متمرکز است با سرعتی شتابان در کار شکل‌دهی مجدد بنیان­های مادی و معنوی جامعه است. پیشرفت‌های خیره‌کننده در تولید، اکتساب، جمع‌آوری، پردازش، نگهداری و انتقال اطلاعات درواقع به کاربرد فناوری‌های اطلاعاتی در تمامی زوایای حیات اجتماعی انجامیده است. در این شرایط اغلب مسایل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی، در سراسر جهان به یکدیگر وابسته شده و در سیستمی که هندسة آن همواره در حال تغییر است، باز تعریف می‌شوند. این انقلاب، شکل جدیدی از روابط میان زیرساخت‌های تشکیل‌دهندة نظم و امنیت اجتماعی به‌وجود آورده و موجب می‌شود تا تعریف جدیدی از نظم و امنیت ارائه گردد. ویژگی این سیستم جدید، پیچیدگی و توانایی بالقوة آن برای تولید فرصت‌ها و تهدیدات امنیتی است. بنابراین، بدون درک صحیح تحولات ناشی از اثرات فن‌آوری‌های نوین اطلاعاتی، بالاخص پدیدة نوظهور شبکه‌های اجتماعی، نمی‌توان تحلیل درستی از آن چه که در محیط امنیتی کشور می‌گذرد به دست آورد. و این یکی از مهمترین خلاهایی است که پیش از این تحقیق بدان توجه لازم مبذول نگردیده است.

شناخت مبانی نظری شبکه‌های اجتماعی ودیدگاههای گوناگون، شناخت نقش‌ها و آثار شبکه‌های اجتماعی مجازی در امنیت اجتماعی کشور ، شناخت فرصتها و تهدیداتی که شبکه‌های اجتماعی مجازی برای بحث امنیت اجتماعی کشور ایجاد می‌کند و تعیین راهبرد مناسب در قبال شبکه‌های اجتماعی مجازی به نحوی که از فرصتها حداکثر استفاده شود و تهدیدات قابل کنترل باشد؛ از اهداف کلی این تحقیق است که رسیدن به تمامی آنها لزوم انجام چنین تحقیقی را باعث می‌شود.

همچنین سوالات مورد نظر در این تحقیق شامل موارد زیر است:

- شبکه‌های اجتماعی مجازی بر مبنای چه رویکردها ودیدگاههای نظری شکل گرفته‌اند؟

- ابعاد، مولفه‌ها وشاخصهای تاثیرگذار شبکه های اجتماعی مجازی بر امنیت اجتماعی در کشور کدامند؟

- روند تحولات شبکه‌های اجتماعی مجازی ( با تاکید بر نگاه آینده پژوهانه)  چگونه است؟

- شبکه‌های اجتماعی مجازی چه فرصتها و تهدیداتی را برای کشور ایجاد می‌کنند ؟

- با اتخاذ چه راهبردهایی می‌توان از فرصتهای شبکه‌های اجتماعی در امنیت اجتماعی حداکثر بهره‌برداری را نمود و تهدیدات را کنترل کرد ؟

- به‌وسیله چه نقشه راه و مدل عملیاتی می‌توان راهبردهای فوق را محقق نمود؟

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

کتاب های منتشر شده گروه