مرکز مطالعات جامعه و امنیت

مرکز مطالعات جامعه و امنیت

گزارش نوزدهمین نشست مطالعات راهبردی شاخص سازی و ارزیابی وضعیت امنیت با عنوان «تحلیل امن ترین کشورها و شهرهای جهان از دیدگاه شاخصهای بین المللی» با ارائه آقای مهندس آذری در تاریخ  سه‌شنبه ۱۳۹۵/۱۰/۴

در این نشست علمی که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار گردید، ابتدا آقای محمدعلی مینایی، دبیر کرسی مطالعات راهبردی شاخص سازی، با اشاره به اهمیت موضوع مطروحه خاطر نشان کردند: بررسی شاخص‌های بین المللی از حیث متدولوژی، مدل و ساختار زمینه و امکان مناسبی را برای طراحی و ساخت شاخصهای داخلی ایجاد میکند. شاخصهای سنجش امنیت شهرهای مختلف جهان یکی از کارهای ارزشمندی است که در این زمینه انجام گرفته است.

در ادامه آقای مهندس آذری به تشریح شاخصهای مذکور مبادرت نمودند. که در ادامه بدان خواهیم پرداخت. ایشان با معرفی پایگاه اکونومیست، این پایگاه را ارائه کننده اصلی اطلاعات مزبور برشمردند. واحد اطلاعاتی اکونومیست (EIU) یکی از برجسته ترین ارائه دهندگان اطلاعات در زمینه کشورهای جهان است. واحد اطلاعاتی اکونومیست ۵۵ سال پیش کارهای پژوهشی و تحلیلی خود را در لندن آغاز کرد. در مدت یاد شده، شبکه جهانی عظیمی دربرگیرنده بیش از ۵۰۰ تحلیلگر، ویراستار و گزارشگر را گرد آورده و اطلاعات کشوری این واحد گنجینه ای از بهترین منابع مطالعاتی است. این ترکیب کامل، نقطه قوتی برای پشتیبانی از اطلاعات تولیدی واحد اطلاعاتی اکونومیست (EIU) به شمار می رود. دامنه این اطلاعات از پیش بینی های جهانی اقتصاد کلان گرفته تا تحلیل های سیاسی و اقتصادی جداگانه برای ۲۰۰ کشور، متغیر است.

 شاخص شهرهای امن، سطح نسبی امنیت مجموعه متنوعی از شهرهای مهم جهان را با استفاده از چهار گروه مهم امنیت محاسبه می­‌کند: امنیت دیجیتال، امنیت بهداشت(امید مردم به زندگی،‌ کیفیت بیمارستان ها)، امنیت زیرساخت(در این مقوله وضعیت راه ها، نیروگاه ها، ‌سد ها و تمامی زیر ساخت ها و نحوه اداره حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله و همچنین کیفیت نیروهای پلیس،‌ اورژانس و آتش نشانی مورد بررسی قرار میگیرد) و امنیت شخصی (آمار قتل، سرقت، میزان درگیری پلیس با مجرمان و خشونت های خیابانی).

تیمی از محققین به جمع­آوری اطلاعات از ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۱۴ پرداختند. علاوه بر اطلاعات بدست آمده از واحد اطلاعات اقتصادی، که تعدادی از شاخص­های مشابه را تولید نموده که شهرها را براساس رقابتی بودن، توان زندگی و دیگر مسائل محاسبه می­کند، اطلاعات دولتی از منابع رسمی در صورت لزوم مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع، شاخص، امتیاز تجمیعی تمامی نشانگرهای مربوطه است. شاخص ابتدا براساس دسته­ها تجمیع شده که یک نمره برای هر دسته بوجود می­‌آید و در آخر، براساس ترکیب نمره‌­های دسته مورد نظر، جمع زده می‌­شود. هر نشانگر، طبق یک وزن­دهی محوله تجمیع می‌شود. نتایج این بررسی ها جایگاه شهرهای مختلف جهان را مشخص نمود و ده شهر امن جهان به ترتیب مشخص شد: ۱-توکیو، ۲-سنگاپور، ۳- اوساکا (شهر ۲/۵ میلیونی ژاپن) ۴- استکهلم (پایتخت سوئد با جمعیت نزدیک به یک میلیون نفر)، ۵- آمستردام، ۶- سیدنی ، ۷- زوریخ، ۸- تورنتو، ۹- ملبورن، ۱۰- نیویورک (تنها شهر ایالات متحده که توانست در رده بندی ده شهر امن دنیا قرار بگیرد، نیویورک است. این شهر از دهه نود میلادی که صاحب یکی از بالاترین آمار جرم و جنایت بود، در دو دهه اخیر توانست به یکی از امن ترین شهر های دنیا تبدیل شود)//انتهای پیام.

 

  • محمد علی رحیمی
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۳۹۵/۱۱/۰۶

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

کتاب های منتشر شده گروه